Eks Bomber Persib Rebut Gelar Kehormatan di Negeri Jiran

Mantan penyerang Persib Bandung, Ilija Spasojevic
Sumber :
  • ANTARA FOTO/Widodo S. Jusuf

VIVA.co.id – Sempat populer sebagai bomber Persib Bandung, nama Ilija Spasojevic kini tampaknya telah menjadi idola bagi publik Malaysia. Ya, usai memutuskan hijrah ke Negeri Jiran, pemain asal Montenegro itu juga sukses menggapai karier gemilangnya bersama klub liga primer Malaysia, Melaka United.

Kebelet Pipis, Kiper Ini Kencing di Atas Lapangan

Seolah telah meninggalkan kenangan indahnya kala mengantar Persib juara Piala Presiden 2015, Spaso langsung merajut kegemilangan di tim yang baru dibelanya tahun ini. Gelar juara Liga Primer Malaysia dan dua kali label "PFAM Player of the Month" mampu dipersembahkannya.

Namun, ada penghargaan paling spesial yang baru saja diterimanya pada 15 Oktober 2016 lalu. Pria yang istri dan anaknya berkewarganegaraan Indonesia itu dianugerahi penghargaan "Bintang Cemerlang Melaka" dari Gubernur Melaka, Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob. 

Lionel Messi Beli Rumah, Alasannya Bikin Bengong
 

It's a great honour for me to receive the "Bintang Cemerlang Melaka" award from the Governor of Melaka, His Excellency Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob. This award was given since 1988 to the individuals who have contributed and provided good service to the state of Melaka. I'm happy to be the first Melaka foreign football player to receive this award and I will never forget this historical moment. - Ia adalah satu penghormatan besar bagi saya untuk menerima anugerah "Bintang Cemerlang Melaka" daripada Gabenor Melaka, Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob. Bintang ini mula dikurniakan pada tahun 1988 kepada individu yang telah berbakti dan memberi perkhidmatan yang terbaik kepada negeri Melaka. Saya amat gembira kerana menjadi pemain import Melaka yang pertama untuk menerima anugerah ini dan saya akan selalu mengingati hari yang bersejarah ini.

A photo posted by Ilija Spasojevi? (@spaso_87) on

Bintang jasa ini merupakan penghargaan yang mulai diberikan pada tahun 1988 kepada individu yang telah mengabdikan kemampuan terbaiknya kepada Negeri Melaka. 

Bruno Fernandes Tuai Hujatan karena Aktingnya yang Gagal

Yang lebih istimewa lagi, Spaso merupakan warga negara asing pertama yang dianugerah gelar tersebut. Eks striker PSM Makassar dan Mitra Kukar itu pun membagikan kebahagiaannya tersebut di akun Instagram pribadinya, @spaso_87.

Tak pelak, postingan istimewanya tersebut tambah berkesan kala dirinya bersanding dengan bintang bulutangkis Malaysia yang juga pemilik gelar warga kehormatan Negeri Jiran, Lee Chong Wei. 

 

With Surendran and Lee Chong Wei yesterday at the Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh.

A photo posted by Ilija Spasojevi? (@spaso_87) on

 

#DontMessWithMelaka ??????

A photo posted by Ilija Spasojevi? (@spaso_87) on

Halaman Selanjutnya
Halaman Selanjutnya